onsdag 11 maj 2011

Öl eller tårta.

Min fru påstår att jag har en massa egenheter. Såsom att jag inte tycker om tårta, speciellt inte prinsesstårta. När det vankas kalas är jag den förste att tala om att jag egentligen inte tycker om tårta. Men när jag sedan känner kaffedoften och ser tårtan blir jag sugen. Hustrun säger att jag alltid tar en stor bit. Det erkänner aldrig jag för jag tittar bara med ett öga och ser alltså 50% tårta.
Samma sak gäller öl. Jag tycker egentligen inte om öl, men i vissa sammanhang passar det väldigt bra. Som till exempel i kväll. Dagen har varit varm, jag hade druckit vatten hela dagen, så till kvällsmaten ville jag ha något annat än vatten. Valet stod mellan öl och mjölk. Jag valde öl, för den var kall och god. När jag varit hos sonen och jobbat har jag oftast med mig en öl eller två hem.
Diskussionerna om tårta och öl har pågått i många år och hustrun förstår inte mitt resonemang. Jag brukar försvara tårtätandet med att när jag var liten så bråkade alltid jag och en av mina systrar om sista tårtbiten. Min svåger tröttnade på detta och gav oss var sin tårta. Vi blev beordrade att äta upp. Följden blev att jag inte åt tårta på flera år. Och jag tror fortfarande att jag inte tycker om tårta. Fast det är bara som jag säger.
Jag tycker att öl smakar beskt precis som kaffe utan socker. Men ibland så är det värmen och ibland så är det maten som gör att jag dricker öl.
De lärde tvistar fortfarande om hur det egentligen är med mig. Och det lär de få fortsätta att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar