torsdag 5 maj 2011

En ny fluga

Hörde talas om att vi fått en ny fluga ha ha ha. En sort som sprutar in sina larver i näsborrarna på en älg. Och även människor kan råka illa ut, men då är det ögonen. Vad ska detta sluta? Räcker det inte med getingar, fästingar och tvestjärtar? När jag säger tvestjärtar syftar jag på de som finns bland posten. Nu ska man vara orolig för flugor också.
Minns när jag råkade ut för en älgfluga för första gången. Det var på mina svärföräldrarnas lantställe för många år sedan. Vi hade varit ute på promenad och kom in i hallen. Där möttes vi av min svärmor och svägerska. Någon upptäcker att jag har en sådan där otäck fluga på mig. Det dröjde inte länge förrän jag fick första smällen bakifrån. Men flugan bara hoppade vidare och så small det på andra sidan också. Till slut fick jag stryk av alla tre, men flugan den var oskadd. Jag hoppades förstås att den skulle flytta över till någon annan, så att jag skulle kunna ge igen för alla hurringar som jag fått. Till sist tog vi kål på den men jag överlevde.
Nästa dag hittade jag en fladdermus i vattentunnan vid husknuten. Jag tyckte synd om den och tog upp den i min hand. Jag tänkte visa hustrun. Men hon tog det långa steget före och försvann in i farstun och låste dörren. Inte förrän jag dyrt och heligt lovat att hänga upp den lilla krabaten i ladugården kom hon utsmygande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar