tisdag 12 juli 2011

Den nya lagen och 230 procent.

Man sa på radio att glassen hade höjts med 230 procent sedan 1980-talet. Inte för att jag kommer ihåg vad den kostade då, men visst det tycker jag väl att den är dyr. Idag var jag i Åtvidaberg och på hemvägen blev jag jättesugen på en Magnum Classic, min favorit. Bara chokladen är en upplevelse för sig. Funderade på om jag skulle inhandla en på det vanliga stället eller om jag skulle köpa en redan i Kisa. När jag närmade mig Österbymo så var det som om den lede tog tag i mig. Inte en meter till utan en glass. Jag svängde in till macken och hittade min favorit. När jag skulle betala kostade den 20 kronor. Det var dyrare än där jag brukar köpa. Funderade på varför det inte var samma pris överallt. Snål som jag är grämde jag mig över detta men tog min glass och gick ut. Aldrig mer ska jag köpa glass här, en hel krona extra. Jag slet av papperet och upptäckte att det saknades en bit av chokladen på ena sidan. F-n, det är ju en sekunda-glass. Jag funderade på att gå tillbaka för att byta, men kön kändes för lång. Så jag svalde förtreten. Det kändes som om de som stod vid pumparna tittade på mig. Precis som när man var liten och alla ville slicka på min glass. Skyndade mig till bilen, låste upp och klev in. Tog ett bett på toppen av glassen. Det var underbart. Jag njöt. Samtidigt startade jag bilen. Skulle stänga dörren med samma hand som jag höll min läckerbit. Glassen for i backen. Tittade ner på min Magnum. Den var svårt skadad. Ingen hjälp i världen kunde återställa den i ätbart skick. Jag har sällan känt mig så besviken och ledsen. En riktig katastrof. Runt omkring hörde jag oj och synd.
Då fick jag för mig att de bara väntade som hungriga vargar på att förse sig när jag åkt därifrån. Men det blev inget med det. Fick inte jag skulle heller ingen annan få. Jag körde över glassen med bilen och tittade i backspegeln så att jag träffade rätt. Kände allas blickar i nacken. Då kom jag på vad jag gjort, skräpat ner enligt den nya lagen. Det är ju bara fimpar och tuggummin som inte bötfälls. Men jag hade slängt en glass med stor pinne och allt. F-n det kan ju kosta mig 800 kronor! Jag hukade mig ner, stampade gasen i botten och försvann illa kvickt ifrån trakten.
En tung resa hem till åkeriet. Betalt 20 kronor och bara fått ett enda bett. Stannade på ÖB och tröstade mig med en 5-kronors glass. De höll jag med båda händerna medan jag snabbt mumsade i mig den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar