onsdag 9 maj 2012

Dålig timing


Har varit i Mariestad idag och skulle lämna in mitt lotto. Fick tips om en butik på vägen hem som var smidig att parkera vid och mycket riktigt så var det gott om plats för lastbilen. Jag studsade in med mina kuponger i handen och slängde fram dom på disken. Dom vill jag förnya sa jag till damen på andra sidan. 
Hon tittade på talongerna och sa att den ena var gammal. Den går inte att förnya. Va, sa jag. Det är bara att stoppa den i maskinen köra ut en ny. Nej, sa hon den kan inte ta den, onsdagen är nedstängd. Så jag kan jag inte spela i dag då? Men jag brukar alltid få dom förnyade, sa jag. Samtidigt som jag tänkte att hennes maskin kanske var för gammal. Hon himlade med ögonen och drog ett långt andetag och sa, låt mig få förklara. Dom stänger kvart över fem. Vad då stänger? Dragningen är ju inte förrän klockan 20. Onsdag är stängd nu, försöker damen igen. Jag tänker att alltså kan jag bara spela på lördagar nu. 

Mina lottokuponger
 Då bad hon mig komma in på andra sidan disken och titta. Hon stoppade in talongen och vips såg jag att jag har vunnit 54 kronor. Men nu gick det ju.  Hon stirrade på mig som jag inte var klok och jag stirrade tillbaka. Upptäckte att hon hade glasögon som flaskbottnar med ögon större än 5-kronor. Samtidigt förklarade hon att jag måste lämna in raden före kvart över fem annars är det för sent. 
Då ramlade polletten ner hos mig. Och jag sa, men varför sa du inte det då . Det har jag ju gjort, sa hon och glodde ilsket på mig. Skamset bad jag om ursäkt för att jag inte fattat vad hon menade. När jag kom tillbaka till bilen såg jag att klockan var 17.25. Tur att ingen annan var i butiken samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar