onsdag 13 april 2011

Portvin och gåslever

Då var det dags igen efter några timmars sömn. Man får inte skaffa sig några ovanor, såsom att sova för  många timmar i sträck. Jag vaknade av att en katt var på ett alldeles särdeles gott humör utanför fönstret och undrade om det inte var dags för lite frukost. För min del var det att betrakta som ett smygande nattamål. Klockan var ju bara tio minuter över tre. Kanske skulle man sätta ut kattmaten, men då kanske man drar hem andra katter eller hundar. Eller kanske till och med pensionärer. Har hört talas vilka matvanor de stackarna har. Undrar om de tycker om sortimentet från Mjau eller om de föredrar Royal Canin. Vore otur om ryktet spred sig så att de kommer så många att jag måste sätta ut en Baja Maja. Jag kanske själv ska göra några smaktester, så att jag vet vad som gäller när det blir min tur om några år
En gång i tiden drabbades jag av portvinstå. Hos läkaren fick jag veta att det mestadels var gamla generaler som fick denna åkomma på grund av för mycket portvin och gåslever. Jag har aldrig smakat varken det ena eller det andra, men ont gjorde det så det räckte för en hel gåsaflock och en tunna porter. Nu är foten i blåsväder igen. Den här gången är det hälen och vem tusan vågar gå till en läkare. Man vet ju vad han anklagar mig för att ha "hält" i mig den här gången. Eller kanske smörjt kråset med "häleflundra". Nej, jag håller mig nog hemma och gör som presidenten på Elfenbenskusten, förskansar mig i källaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar