måndag 30 maj 2011

Jordgubbar till salu

Årets första svenska jordgubbar har slunkit ner med grädde och råsocker. Jag fick syn på dem i centrala Skara. Först åkte jag och tankande sedan återvände jag på bakgatorna. Det var inte helt lätt, för många var enkelriktade. Första gatan jag svängde in på var redan upptagen av en buss. Andra försöket gick bra. Lastbilen upptog hela sex parkeringar på tvären. Vad gör man inte för lite jordgubbar. Sedan attackerade jag jordgubbsförsäljerskan bakifrån. Jag försäkrade mig om att de var svenska och bärgade hem en liter.
Rasten räckte också till en visit på Coop. Jag besökte deras trädgårdsavdelning för att se om jag kunde hitta några egna jordgubbsplantor. Dessa var dessvärre slut. Fick för mig att jag sett en utgång via byggmarknaden. En genväg som passade avståndet till lastbilen. Jag gick rakt in i en dörr som inte gjorde som jag tänkt mig. Tog ett par steg bakåt i tron att min karisma inte var tillräckligt stark. Och tog ny sats. Men resultatet förblev det samma. Provade med att hoppa och vifta med armarna. Ett äldre par gick förbi och kastade oroliga blickar åt mitt håll. Tanken slog mig att det var något som inte stämde. Kan den här porten kanske vara lunchstängd. Jag tittade mig omkring och fann en telefon. En skylt förklarade att luren skulle lyftas om man önskade hjälp. Vips så var personalen där och jag blev utsläppt. Kan detta vara Bert Karlssons idé att behålla kunderna i Skara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar