måndag 6 juni 2011

Rut går i tjänst

Trots värme och mycket jobb är jag här igen.
Dagens första uppgift var att testa Rutan. Hon får hålla sig utomhus tills hon har bevisat vad hon går för. Jag kopplar in henne med en provisorisk vattenslang och ström från snickarboden. Avloppet ordnade jag i en 25-liters plastdunk. Första omgången diskade inte Rutan sig ren, så jag gick in efter diskmedel. Tog flaskan som stod på diskbänken och slog i lite i Rutan. Ja, lite beror väl på vem som bedömer, men för mig var det verkligen lite. Förstod att något blivit fel när det började fara omkring såpbubblor i hela trädgården. Jag fick gå i lära om hur en diskmaskin fungerar. Det tog några körningar innan Rut slutade blåsa bubblor. Grannen undrade säkert vad det var som kom flygande i luften.
Efter en stund var Rutan klar och det var dags för nästa omgång. Tänkte testa med filtret från köksfläkten. Fixade hon det får hon godkänt. Så här skulle jag kunna diska jämt. Det är behagligt att sitta och gunga i vinden medan Rutan gör jobbet. Härliga tider, strålande tider.
Nästa projekt var en sten, som sticker upp lite och som jag alltid kör på med gräsklipparen. Efter middagen kände jag på stenen med spett och stor påk. Den var inte att leka med. Men skam den som ger sig. På den igen så att svetten lackade. Flugorna anföll irriterat och jag fick några tjuvnyp av en blinning. Jag backade intill bilen och fäste en lina, vips var stenen uppe. Vilket hål det blev! Stenen fick stå kvar, fast på höjden. Det är vad Snuttalisa kallar för installation. Hon kom som ett skott och la sin näsa i, nu skulle det planteras blommor. Aldrig får man som man vill, bara slit och släp.
Jag satte på mig hörlurarna och skruvade på radion. Men en bestämd min visade jag att Snutten hade något viktigt på gång. Och så lommade jag iväg mot snickarboden innan hon hann lägga ut texten om nya projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar