torsdag 19 maj 2011

Vid kaj i Gamleby

Rast i Gamleby hamn. Satt vid skonaren Linnea, som är byggd 1919. En frisk bris låg på utåt havs. Svalorna seglade förbi så nära att jag fick hålla i kepsen. De är var blåsvarta på ryggen och såg ut som om de hade frack på magen. En liten gråsparv kom och hälsade på. Den ville säkert ha några smulor. Men där var den sent ute för jag hade redan själv satt i mig sista biten av mackan.
Jag satt där och njöt när Linneas ägare kom cyklandes. Började diskutera turer och priser med den kvinnliga skepparen. Hon berättade att de har en båt till, en tremastare vid namn Vega. Den är lite större och ligger vid kaj i Stockholm intill Vasamuseet.


Två änder kom på en inspektionsrunda, verkade som om de också gärna ville haft lite bröd. De har säkert blivit matade här förr. Lite längre bort såg jag en fiskare på kajen. Han kastade och vevade in gång på gång, men fick tydligen inget napp. En kanot gled sakta över viken. Vid paddlarna satt två vuxna och mellan dem ett barn. Det väckte minnen till liv. En lång historia som jag tar en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar