tisdag 5 juli 2011

Penser, Borg och jag.

Har ännu en natt lyssnat på radion, att ledningen för en delstat i USA är oense om en budget som inte går ihop sig. Demokraterna vill höja skatten medan Republikanerna vill sänka den. Det slutade med att de sa upp 22 000 statsanställda som inte fick rum i budgeten. Inte bara grekerna har problem, det tycks även gälla USA. Presidenten läxade upp ledningen och jämförde deras beteende med hans egna döttrars.
Idag höjde riksbanken räntan bara för att vi handlar och skuldsätter oss mer idag än vad vi gjorde för ett par år sedan. De vill hålla nere inflationen. Samma dag intervjuades Anders Borg som säger att han vill få igång ett nytt jobbskatteavdrag. På det viset vill han få fram fler nya jobb och öka konsumtionen. Den tycks vara någon som inte förstår vad den andra håller på med. Som jag ser det kommer många med mig att hålla i plånboken och inte göra några större inköp, vilket leder till färre jobb och en ny lågkonjunktur. Att det ska vara så svårt att fatta detta. Men det kanske har med Börsen att göra, för där vill de ju ha lite svängningar för att tjäna pengar. I min börs svänger det bara när hustrun plockar ur och jag fyller på. En som tjänade stora pengar på börsaffärer för ett tiotal år sedan var Erik Penser. Han kom på att köpa aktier som stod väldigt lågt, som då steg som en raket och då skulle alla andra också dit och köpa samma aktie. När den stod som högst sålde han dyrt och tjänade en rejäl hacka. Sedan gjorde han om bravuren en gång till. Tänk om det hade varit jag!
Sitter just nu och lyssnar på Allsång på Skansen och the Moniker, som har spökat ut sig med ett rött skägg samt någon röd potta på huvudet. Han ser inte klok ut. Näh, nu räcker det för idag, börjar tidigt i morgon, Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar