torsdag 15 september 2011

Usain Bolt släng dig i väggen.

Dagen har varit händelserik. Höll på att krocka med ett blåljus. När jag kom till Nässjö med postbilen kom en polisbil och blåste om mig. Längre fram körde en bil ut framför mig och körde sakta intill vägkanten. Och jag undrade förstås vad han sysslade med. Sedan körde han plötsligt vidare cirka 50 meter, då han återigen körde intill kanten. Då tröt mitt tålamod, nu skulle jag om. Jag svänger ut i vägen och får genast syn på ett nytt blåljus, som ligger i omkörning utanför mig. Men jag hann avbryta min omkörning så att polisen kunde smita förbi, men det handlade om det berömda hårstrået.
Framåt kvällen bestämde jag mig för en promenad. Åkte en bit med dottern som varit på besök och tänkte sedan gå hem. Naturligtvis hade jag en plastkasse med mig för man vet aldrig vad man hittar på vägen. Givetvis dröjde det inte länge förrän det lyste gult på backen. Sedan var det igång. Jag sökte mig till ett känt ställe och gav mig in i kohagen. Och visst fanns det kantareller. Den som har hittat vill ha mer. Jag gick längre in mot en lada en bit i skogen. Där jag möttes jag av en gäng tjurkalvar. Bättre fly är illa tjura, tänkte jag. Det var minst hundra meter fram till vägen och grinden. Gubben han sprang och svampen fladdrade. Ju fortare jag sprang desto fortare sprang tjurkalvarna. Under tiden jag sprang funderade jag på om jag skulle hinna öppna grinden eller om jag skulle slänga mig under elstängslet. Det blev det senare alternativet. Tur för mig för vi var alla framme samtidigt. Undrar vad tiden blev? Jag tror jag slog Usain Bolt med svamplängder.
Nästan hemma skrämde jag slag på en biodlare. Han låg på knä bakom bilen och skrubbade en bikupa när jag tittade fram och sa hej. Men jösses, han for upp och höll på att svälja snuset i rena förskräckelsen. Efter att ha spottat och fräst några gånger kom han till sans. Det hela blev i alla fall en trevlig pratstund grannar emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar