fredag 22 april 2011

Långsam fredag

Lyssnade på radioprogrammet Helgmorgon i morse. Idag startade de norr ifrån och målet var Mullsjö i Västergötland. Många tror att det ligger i Småland, men det gör det inte. Kikar lite på Snuttalisa, men hennes uttryck säger mig att hon firar långfredag. Hon tänker inte vakna än på ett tag. Jag gick upp för att släppa in katten som satt utanför och jamade. Till min förvåning så var de tre. Detta fick hustrun att vakna. Hon efterlyste sömndrucket Adde, som varit försvunnen ett dygn. Jag försäkrade henne om att han redan var i köket och inspekterade menyn.
På tal om menyn kom jag att tänka på den gången då en av de andra katterna försökte dryga ut hushållskassan. In genom ytterdörren for den lilla kattan. I munnen hade hon en fågel. Till hustruns förskräckelse var den allt annat än död. Fågeln flaxade omkring på golvet i vardagsrummet och katten efter. Hustrun ut genom dörren och slår igen den. Och ringer till mig, som turligt nog inte är hemma. Nu goda råd dyra. Hon kan ju inte sitta i trädgårdsmöbeln hela dagen. Jag förklarade för henne att hon måste öppna dörren så att katt och fågel kan komma ut. Stärkt av min support gick hon till attack med sopborste. Nu trodde katten att konkurrens hade uppstått och hon hade då inte tänkt att dela måltiden med matte. Katten tog middagen med sig och försvann. När jag kom hem möttes jag av en likblek storstädandes hustru bakom stängd dörr.
Långfredag innebär att stugägarna invaderar byn. De provstartar allt från crossmaskiner till gräsklippare och vinkelslipar. Det surrar och brummar från alla håll och kanter. Vem pratade om en lugn långfredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar