lördag 2 juli 2011

Petersvik utanför Sundsvall

Petersvik är ett område strax utanför Sundsvall med ett 10-tal välbevarade sommarvillor från sekelskiftet 1900. Det är ett stycke orört sekelskifte med prunkande parker och trädgårdar och hus med välbevarade detaljer vad gäller måleri, dörrar, fönster, snickerier med mera.
Ett helt område med välbevarade sekelskifteshus av betydande kulturhistoriska värden planeras nu att ersättas av en containerhamn. 
https://www.facebook.com/#!/pages/R%C3%A4dda-Petersvik-undan-rivning/181679211887148?sk=wall Det här är inte första gången sådant här händer att kommersiella intressen går före kulturella. Jag för min del har vissa platser som jag uppskattar och jag älskar gamla hus, som är byggda med kärlek. Under mina resor med postbilen letar jag ofta efter hus som har det lilla extra. En stad som jag varmt rekommenderar och som är rädd om sina hus är Hjo.
Sådana här hus finns oftast i de gamla delarna av städerna eller i utkanterna. För det mesta är de smyckade med snickarglädje, Löwenskiöldsinspirerade. Jag har sett många hus på många platser, men ett som sticker ut mer än de flesta är ett hus som ligger i Sya i Östergötland. Bilder finns någonstans i mitt digra bildarkiv. Lovar att återkomma med dessa.
Givetvis finns det anledning att rädda gammal bebyggelse som har denna speciella charm. Låt oss stödja räddningen av husen i Petersvik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar